WorldHostingDays en Google update

In de hostingbranche zijn er bijna dagelijks nieuwe ontwikkelingen. Oxilion volgt die natuurlijk nauwkeurig. Obvious! Zo hebben we vorige week de WorldHostingDays (Global) 2012 bezocht in het bewonderende attractiepark Europa Park in Rüst (Duitsland). Alle pioniers in de markt bezoeken jaarlijks dit event om nieuwe contacten te leggen, kennis te delen en de ontwikkelingen in de markt te bespreken. Voor ons de derde keer dat we dit jaarlijks terugkerende event hebben bezocht.

Dit jaar hebben zeer interessante onderwerpen de revue gepasseerd. Cloud Computing is een term die natuurlijk erg vaak terug komt. Maar ook automatisering en optimalisatie van shared hosting is een onderwerp waar wij met veel interesse naar gekeken hebben. Zo heeft een partner van ons waar we onlangs mee in zee zijn gegaan – CloudLinux – ons een kritische blik doen geven op de inrichting van PHP instellingen en hoe dit te optimaliseren is. Op ons blog lees je meer informatie over CloudLinux.

Op dit event is ook een presentatie gegeven over de nieuwe TLD’s (Top Level Domains) die er mogelijk aan zitten te komen. De bedoeling is dat het “rechterdeel van de punt” meer betekenis gaat krijgen; er zijn dus straks bijvoorbeeld domeinen die eindigen op .HOTEL of .BERLIN. De vraag is echter of deze nieuwe TLD’s een succes zullen zijn.

Een aanzienlijk deel van de geregistreerde domeinen op het internet vertegenwoordigt geen website, e-mail of andere soort functionaliteit, maar is primair geregistreerd voor zoekmachine-optimalisatie. Google heeft onlangs aangekondigd maatregelen te implementeren om te zwaar geoptimaliseerde websites te bestraffen.

Volgens Google is het niet eerlijk om websites waarvoor “veel meer dan gemiddeld” aan effort in SEO (Search Engine Optimalization) wordt gestoken, een navenant hogere score te geven dan websites waarbij dat niet het geval is. Met deze zet hopen ze dat iedereen met een website even goed gevonden kan worden via de zoekmachine. Dit zal meer gebaseerd worden op de feitelijke inhoud, dan op criteria zoals het aantal “meta-tags”, keywords of voor bezoekers onzichtbare links vanaf andere sites.

Ook hierbij zal de toekomst moeten uitwijzen of deze opzet zal slagen of niet. In ieder geval kunnen we zeggen dat wij goed voorbereid zijn op de toekomst, wat deze ook mag brengen. Obvious!