Welke domeinextensie moet ik kiezen?

Wat is een domeinextensie?

Een domeinextensie of Top Level Domain (TLD) is het meest rechtse deel van je domeinnaam, dus de letters na de punt. Bij www.oxilion.nl is .nl de TLD.

De invloed van TLD’s op je vindbaarheid in zoekmachines (SEO)

Google kijkt naar je TLD om te bepalen voor wie je website relevant is. Iemands geografische locatie is van grote invloed op de zoekresultaten die hij of zij te zien krijgt. Zo krijgt een bezoeker in Nederland voor dezelfde zoekopdracht vaak andere zoekresultaten te zien dan iemand in België.

Daarbij deelt Google de TLD’s grofweg in twee soorten in:

  • ccTLD is de meest bekende TLD en staat voor country code Top Level Domain. Een ccTLD bestaat uit 2 tekens die zijn bedoeld om aan te geven uit welk land, soevereine staat of gebied een website komt. Zo heb je .nl (Nederland), .be (België), .eu (Europa) en .aw (Aruba). Google hanteert daarbij de vuistregel dat content op bijvoorbeeld een .nl website op Nederland is gericht en content op een .be website op België.
  • gTLD staat voor generic Top Level Domain. Deze generieke domeinextensies omhelzen alle andere soorten, zoals: .com, .org en .net. Bij deze websites kijkt Google wel naar zaken als de taal van de websitecontent om te bepalen voor welke regio’s de content relevant is, maar laat het de TLD zelf buiten beschouwing.

Richt je met een ccTLD op één land

Aangezien Google ccTLD’s ziet als indicator van de regio waarvoor je website relevant is, is .nl een goede keuze voor een website die zich alleen op Nederland richt. Buiten Nederland kan een .nl website op SEO-problemen stuiten. Hoewel de Italiaanse ccTLD .it leuk is om opvallende domeinen als justdo.it mee te maken, is het SEO-technisch in Nederland niet de beste keuze.

gTLD’s bieden meer opties

Zo zijn .com en .eu prima TLD’s om je met je website te richten op een internationaal publiek. Maar ook als je je op één regio richt, kun je best een gTLD kiezen. Het is dan wel handig om in Google Search Console aan te geven op welke regio je je richt. Je kunt hier echter maar één doelland opgeven. Als je dus maar één Engelstalige versie van je websitecontent hebt waarmee je zowel publiek in Amerika als Engeland wilt bereiken, kun je beter geen doelland kiezen.

Terug naar kennisbank