Roorda Reclamebureau

‘Ik wil geen ticket waar ik nummertje 124B ben.’

Roorda Reclamebureau bedenkt succesvolle campagnes zoals VanAnaarBeter en NIX18. De bijbehorende websites krijgen in korte tijd soms heel veel bezoekers. Daarom is het belangrijk dat er voldoende capaciteit is. En zo’n site in opdracht van de overheid moet natuurlijk ook aan alle veiligheidseisen voldoen. Claire du Pon werkt bij Roorda dagelijks met de online campagnes. Hoe pakt zij het aan? Wat verwacht zij van haar hostingprovider?

Grote campagnes, hoge eisen

“Bij het opzetten van een groot project komen we allereerst samen met een redactieteam. Met betrokkene partijen, een man of vijf, komen we samen via Skype. Daar zitten wij, het productiebureau en Oxilion bij om te zorgen dat design, technische realisatie en de servers op tijd klaar staan.”

“Ik ben geen techneut. Mijn rol is tot en met de admin. Daarna is Oxilion de expert. We zijn gelukkig goed op elkaar ingespeeld. Als ik een website voor de overheid maak weten zij wat voor regels daar aan vast zitten.”

“Voor grotere campagnes kiezen we voor een dedicated server. Bijvoorbeeld bij VanAnaarBeter.nl. Die site is onlangs genomineerd voor website van het jaar. Op het moment dat de bezoekersaantallen dan omhoog schieten, krijgen we van Oxilion een mailtje. Zij houden de boel actief in de gaten. Dan overleggen we met de klant of we eventueel de capaciteit moeten verhogen. Dat vinden ze in dit geval vast niet erg.”

Flexibel schalen via een eigen dashboard

“Kleinere campagnes zetten we op een gedeelde server. Dat scheelt in opstartkosten, inrichtkosten en per omgeving hoef je maar één keer een SLA te maken. Qua serverruimte zetten we royaal in. Zo weet je zeker dat sites goed bereikbaar blijven.”

“We hebben een dashboard van Oxilion waar we veel zélf kunnen regelen. Als creatief team dat met concepten werkt, is het erg belangrijk dat je een domeinnaam direct vast kan leggen. “Het is natuurlijk een groot pluspunt dat wanneer we een idee pitchen aan een klant wij direct al de bijbehorende URL geclaimd hebben. Domeinnamen checken en vastleggen doen we zelf, net als de aanschaf van kleine hostingpakketen voor als er snel een website op moet draaien.”

‘Even met Johan bellen’

“We krijgen wel eens een cold-call van een andere hostingprovider. Of we over willen stappen. Maar ik ben gewoon erg tevreden met Oxilion vanwege het persoonlijke contact. Andere bedrijven werken met tickets, dan stuur je een mail en krijg je een berichtje terug: ‘er wordt binnen 24 uur op deze mail gereageerd’.

“Maar als een website van één van onze klanten eruit ligt en er draait een grote reclamecampagne op televisie, dan moet dat per direct opgelost worden.”

“Ik bel dan altijd met Johan. Een vrolijke man en goed bereikbaar. De afgelopen jaren heb ik ook veel van hem geleerd. Bijvoorbeeld wat OpenGraph en de SSL-certificaten precies inhouden. Het scheelt echt dat hij weet wie ik ben en wat we doen. We zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld. Ook als ik bel met technische vragen zit, die niet direct aan Oxilion gerelateerd zijn, helpt Johan mij daarmee. Hij is een goede sparringpartner.”

En wat als het een keer fout gaat?

“Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Soms gaat een site, zonder reden vooraf, plotseling uit de lucht. Als dit aan de server ligt krijg ik direct een sms bericht met die melding. De laatst keer dat dit gebeurde was de site na het sms bericht binnen tien minuten weer live! Ik vind het fijn dat de communicatie zo goed loopt, dan kan ik dat ook gemakkelijk terugkoppelen aan onze klanten.”

“In sommige gevallen koppel ik Oxilion rechtstreeks aan onze productiepartij. Bij complexe problemen lossen zij het probleem direct met elkaar op.”

Ook collega Jacqueline Krijnen is tevreden over de service van Oxilion:

“Rond de jaarwisseling hadden we een lastige verhuizing met domeinnamen en certificaten. Het is fijn dat je daar ook op 27 december nog over kan bellen. Meestal krijg je wel dezelfde persoon aan de lijn, maar er kan natuurlijk iemand een dagje vrij zijn. Wat ze intern sterk hebben geregeld is dat je ’s ochtends een verhaal aan persoon A vertelt, en je ’s middags gewoon tegen persoon B door kan praten. Bij andere bedrijven heb ik nog wel eens de ervaring dat je helemaal opnieuw moet beginnen.”

Oxilion ontzorgt met flexibele hosting

Reclamebureaus, marketingbedrijven, mediaorganisaties, websitebouwers, het zijn stuk voor stuk partijen die belang hebben bij flexibele managed hostingoplossingen.

Roorda is in ieder geval tevreden: “We zijn goed op elkaar ingespeeld. Als ik een website voor de overheid wil, weten zij welke eisen daarbij horen. Je hebt geen ticketsysteem, maar kunt gewoon bellen met een vraag. Bij piekverkeer krijgen we een berichtje. En ook als er iets verkeerd gaat, blijft de communicatie altijd goed.”

Meer weten over Managed Hosting?

Referenties overzicht