Kennisbank Mijn Oxilion

Oxilion Academy

Over ons

Afgelopen jaar heeft Oxilion dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en kunde van een tweetal externe adviesbureaus, SmitDeVries en Orange8. Onder de noemer ‘Oxilion Academy’ kregen onze medewerkers de mogelijkheid om zowel als individu en als team te groeien. Oxilion Academy is afgelopen jaar mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds van de Europese Unie.

SmitDeVries
Met de samenvoeging van Oxilion en Fundaments in juni 2019, moesten ook de Marketing- en Salesteams samengevoegd worden. Om elkaar beter te leren kennen, een gezamenlijke visie te formuleren en om inzicht te krijgen in elkaars drijfveren, individuele kwaliteiten en behoeftes, hebben zij een traject gevolgd van SmitDeVries.

Door de ‘Oxilion Academy’ wil Fundaments de individuen van het Marketing- en Salesteam samensmelten tot één team dat op een positieve manier feedback aan elkaar kan geven. De volgende activiteiten zijn in dit kader uitgevoerd:

Na de kick-off is er een eerste stap genomen in het verkennen van de eigen mindset. Wat is een mindset eigenlijk en waar komt deze vandaan? Van daaruit is de koppeling naar persoonlijke drijfveren en ambities gemaakt. Deze drijfveren en ambities zijn groepsgewijs besproken, wat heeft gezorgd voor openheid, inzicht en verbondenheid in het team.

Vervolgens is er gewerkt op het thema communicatie. Welke invloed hebben je zintuigen op communicatie? Wat gebeurt er met de informatie die je tot je neemt en hoe beïnvloedt dit je gedrag? Welk effect heeft gedrag op de mensen om je heen? En, hoe kun je jouw gedrag effectief inzetten om gezamenlijk of individueel doelen te behalen? Om de medewerkers van de Sales- en Marketingafdeling alle eerder gepasseerde thema’s ook richting klanten te kunnen laten toepassen is het Klantgericht Denken en Handelen besproken. Hoe voeg je vanuit kennis-, vaardigheid- en gedragscompetenties waarde toe aan de klanten van Fundaments? Hoe zet je jezelf hiervoor in en wat heb je daarvoor nodig?

Door middel van dit project is bewerkstelligd dat medewerkers inzicht hebben gekregen in hun eigen werkmotivatie. Dit heeft ze meer richting en houvast gegeven binnen de organisatie. Tevens hebben ze inzicht gekregen in hun eigen communicatievoorkeuren en die van collega’s. Op deze manier kan de juiste communicatiestijl ingezet worden om prettig en effectief samen doelen te behalen.

Er is een beter inzicht in de missie, visie en doelstellingen van de organisatie. Vanuit hier kunnen klanten beter geholpen worden middels een klantgerichte mindset. Het team is door de openheid en de opzet van de bijeenkomsten dichter naar elkaar gegroeid.

Orange8
Met behulp van Organge8 zijn we een project gestart om inzicht te krijgen in de drijfveren van onze medewerkers om vervolgens vanuit hun ambities en competenties de samenwerking te verbeteren en ze individueel te laten groeien in kennis en vaardigheden. Hiermee wilden we realiseren dat iedereen vanuit zijn eigen kracht en vanuit een gezamenlijke visie met veel plezier kan werken aan persoonlijke groei en groei van Fundaments.

Een belangrijk onderdeel van dit project was individuele coaching. Hierbij konden werknemers bij een extern adviseur terecht voor persoonlijke ondersteuning, denk hierbij aan:

  • Hoe ga je om met afleiding?
  • Wat is de beste manier om feedback te geven?
  • Hoe creëer je overzicht in je werk?

Daarnaast zijn er een aantal workshops georganiseerd. Tijdens deze workshops werden theorieën en methodieken behandeld en is er geoefend om het geleerde in de praktijk te brengen. Hoe ga je bijvoorbeeld het best om met stress en hoe word je assertiever?

Na elke gemeenschappelijke workshop is er gesproken met de adviseur, de medewerkers en de leidinggevende om samen te bespreken op welke punten de volgende workshop nog meer toegepast kon worden op de persoonlijke situatie van de groep. Op deze manier hadden we altijd een workshop op maat.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds van de Europese Unie.

Blog overzicht